Auto

Chcete vidět fotografie Tatry 815 GTC z muzea v Kopřivnici? Tak to se podívejte do naší galerie Fotky z muzea.
TATRA KOLEM SVĚTA s nákladním automobilem TATRA 815 GTC Grand Tourist Conteiner (! jedno z mála použití Conteiner, jinak je uváděn Caravan)
Pětičlenná posádka projede pěti kontinenty a navštíví více než padesát zemí v průběhu dvou let.
Vozidlo TATRA 815 GTC je upravený podvozek Tatra 815 VE 25 208 6 X 6.1 - výrobce o. p. Tatra Kopřivnice a víceúčelová nástavba - výrobce k. p. Vagónka Studénka, projektovaná Výzkumným ústavem kolejových vozidel.
Vozidlo bylo vytvořeno na základě požadavků vyplývajících z potřeb průjezdnosti náročným terénem, jízdního dosahu, spolehlivosti, dočasně vysokých cestovních průměrů a potřeby zajistit dlouhodobý pobyt pro 5-6 člennou posádku.
Cílem cesty je vedle reprezentace čs. automobilového průmyslu široké svědectví o úloze československé politiky, obchodu a kultury v současném světě.
Tatra 815 GTC byla poprvé představena veřejnosti na XXVIII. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně.
Po slavnostním startu z Prahy projede napříč republikou přes Kopřivnici na státní hranici ČSSR - SSSR a dále navštíví tyto země:
Evropa: SSSR, Finsko, Norsko, Švédsko, Dánsko, NSR, Holandsko, Belgie, Francie, NDR, Polsko.
Amerika: Kuba, Mexiko, USA, Kanada, Guatemala, Honduras, Salvador, Nikaragua, Kostarika, Panama, Kolumbie, Ekvádor, Peru, Bolívie, Argentina, Uruguay, Brazílie.
Afrika: Senegal, Gambie, Guinea-Bissau, Pobřeží slonoviny, Libérie, Ghana, Togo, Benin, Nigérie, Kamerun, Gabun, Kongo, Zair, Zambie, Zimbabwe, Mosambik, Tanzánie.
Austrálie: Austrálie, Nový Zéland.
Asie: Indonesie, Malajsie, Thajsko, Kampučija, Laos, Vietnam, Čína, Indie, Nepál, Pákistán, Irán.
Evropa: Turecko, Řecko, Jugoslávie, Rakousko, ČSSR.
...

Technický popis vozidla TATRA 815 GTC

Úpravou valníkového podvozku TATRA 815 VE 25 208 6X6.1 a montáží speciální víceúčelové nástavby k. p. Vagónka Studénka, vznikl nový typ nákladního obytného vozidla TATRA 815 GTC pro expedici "TATRA KOLEM SVĚTA".
Jedná se o třínápravové vozidlo s páteřovým rámem a centrální nosnou rourou s nezávislým zavěšením kol na výkyvných polonápravách, desetiválcovým vznětovým motorem o výkonu 208 kW s automatickou regulací chlazení. Vhodně voleným rozsahem převodových stupňů, systémem převodu točivého momentu a posilovými prvky umožňujícími dosáhnout potřebných jízdních vlastností je dosaženo snadného ovládání vozidla i v těch nejobtížnějších terénních podmínkách.
Čtyřmístná sklopná trambusová kabina řidiče s lůžkem je vybavena klimatizací, která v kombinaci s vytápěcím systémem kabiny zabezpečí potřebné teplotní klima.

HLAVNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE VOZIDLA

Délka10 000 mm
Šířkamax. 2 500 mm
Výška3 850 mm
Světelná výška320 + 15
Rozvor kol3 700 mm + 1 320 mm
Rozchod kol vpředu1 982 mm
Rozchod kol vzadu1 988 mm
Hmotnost19 000 kg
Vnější stop. průměr otáčení19 + 1 m
Základní spotřeba paliva (ČSN 30 0510)34 l na 100 km
Objem palivové nádrže2 x 230 l
Kanystry pro zásobní palivo4 x 20 l
Maximální rychlost95 km/hod.
Brodivost800 mm

Motor

Motor T 3-929-30 čtyřdobý vznětový s rozvodem OHV a s přímým vstřikem paliva, chlazený vzduchem s automatickou regulací v závislosti na teplotním režimu motoru.
Počet Válců10 V - 90 Stupňů
Vrtání / Zdvih120 / 140 mm
Zdvihový objem15 825 cm3
Čistý točivý výkon
(ČSN 30 2008)
208 kW/ 2 200 min/ot ISO
(280 koní)
Čistý točivý moment1010 Nm/ 1400 ot/min ISO
Je upraven pro pohon kompresoru klimatizace kabiny řidiče a start za nízkých teplot.

Spojka

Jednolamelová, suchá, třecí s membránovou pružinou, upevněná na setrvačníku motoru. Ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem, automatické vymezování vůle opotřebení obložení.

Převodový agregát

Sestaven z desetistupňové převodovky, u které jsou kromě prvého převodového stupně a zpětného chodu všechny převodové stupně s jištěnou synchronizací a sestupné přídavné převodovky.

Podvozek

Páteřová koncepce s centrální rourou, kterou je spojena přední, střední a zadní náprava se skříní přídavné převodovky a je ji veden rozvod hnacího momentu. Na příčnicích podvozku je upevněn průběžný rám s kabinou řidiče, motorem se spojkou a víceúčelovou nástavbou.

Řízení

Šnekové, jednopalcové s kapalinovým posilovačem.

Přední náprava

Kyvadlová s polonápravami odpruženými torzními tyčemi a teleskopickými tlumiči. Je vybavena vypinatelným hnacím ústrojím.

Zadní nápravy

Kyvadlové s polonápravami odpruženými vzduchovými vlnovcovými pružinami. Diferenciály obou zadních náprav jsou opatřeny uzávěrkami, zapinatelnými dle potřeby.

Kola a pneumatiky

6 kol + 2 náhradní jednoduché oráfováni. Disková kola 14,00 X 22,5 -165/335 - 10/2. Pneumatiky - širokoprofilové 18 R - 22,5.

Brzdy

Automobil je vybaven čtyřmi na sobě nezávislými systémy brzd: provozní, nouzovou, parkovací a odlehčovací.

Elektrické příslušenství povozku

napětí elektrického příslušenství24 V
alternátor28 V / 100 A
spouštěč pravotočivý6,6 kW/ 24 V
naftové topení X7 - 1M8,2 + 0,4 kW

Víceúčelová nástavba

Nástavba je tvořena ocelovou samonosnou skříní, opatřenou protihlukovou a tepelnou izolací, členěnou do tří vzájemně oddělených prostorů:
- obytného, cestovního a pracovního prostoru
- strojovny
- kontejneru pro uložení mobilních prostředků

Obytné prostory

Přední část hlavního prostoru u nástavby má čtyři cestovní místa, z toho dvě horní s výhledem vpřed a do stran nad kabinou řidiče a dvě dolní s výhledem do stran. Všechna čtyři sedadla jsou přestavitelná do vodorovné polohy jako lůžka. Nad horními sedadly jsou ve střeše otvory s poklopy, umožňující průlez na střechu vozidla, výhled a možnost snímání kamerou.
Horní boční okna jsou opatřena velkými, zevnitř ovladatelnými a plně sklopnými zpětnými zrcadly. Boční okna jsou pro potřebu větrání plně posuvná, čelní okna jsou pevná, dvojitě zasklená, opatřena stěrači a ostřikovači. V cestovním oddílu je soustředěna většina přístrojů a zařízení k výkonu odborné činnosti.
Uprostřed mezi sedadly jsou přístrojové desky, obsahující: teploměr vnitřní, teploměr vnější, výškoměr, kompas pro severní i jižní polokouli, barometr, vlhkoměr, časové spínače a dále ovladače pro vytápění, větrání, regulaci vytápění, přístroje pro sledování a dálkové ovládání dieselelektrické centrály, atd.
Ve střední části hlavního prostoru se nachází vstup, který je umístěn na pravé straně vozidla, šatník a kuchyň vybavená čtyřplotýnkovým vařičem, dřezem, plynovým průtokovým ohřívačem vody, infratroubou, vířivou pračkou a chladničkou s mrazícím boxem. Samostatný prostor sloužící jako koupelna se sprchou, umyvadlem a chemickým WC je zároveň temná komora s potřebným osvětlením, barevnými filtry a nucenou ventilací.
V zadní části hlavního prostoru je pracovna vybavena úložnými skříňkami, zásuvkami, psacím strojem a psacím stolem s pracovní deskou, po jejímž sklopení se odkryje čalouněná plocha, kterou lze využít jako další lůžko. V zadní stěně vozidla je okno, opatřeno stěračem a ostřikovačem.

Obslužná zařízení vozidla

Pro zajištění posádky provozními a životními potřebami je vozidlo vybaveno vodním okruhem sestávajícím z nerezové, tepelně izolované nádrže na pitnou vodu o obsahu 600 l.
Vodárna zajišťuje trvalý rozvod tlakové pitné vody pro potřeby kuchyně, mytí, sprchování v koupelně i mimo vozidlo. Odpady vody z dřezu a sprchy vedou do odpadní sběrné nádrže o objemu 180 l, takže lze těchto spotřebičů užívat i tam, kde by volný odtok odpadní vody nebyl možný.
Vozidlo má čtyři propan-butanové tlakové láhve o obsahu po 10 kg. Je z nich napájen čtyřplotýnkový vařič a průtokový ohřívač vody.
Větrání a vytápění vozidla je zajišťováno teplovzdušným naftovým agregátem o výkonu 12 kW, umístěným ve strojovně. K větrání a vytápění je nasáván vnější vzduch přes filtrační vložky umístěné v čelní stěně vozidla.
Pro temperování vnitřního obytného prostoru jsou instalovány další tři vytápěcí agregáty o výkonu 3 kW. Tyto agregáty pracují pouze s recirkulujícím vzduchem.

Strojovna

Ve strojovně umístěné v přední části nástavby je mimo hlavního vytápějícího agregátu diesel-elektrický agregát, rotační měnič, oddělovací transformátor pro vnější přípojku, transformátor 220/120 V pro vnější přípojku, transformátor pro rotační měnič, elektrický rozvaděč, nabíječka, jističe, elektropneumatické ventily pro dálkové ovládaní dieselagregátu a čerpadlo včetně nádoby pro ostřikovače skel.
Prostor strojovny je přístupný dvěma víky z boku vozidla, nebo po demontáži čelních krycích plechů při sklopené kabině automobilu.

Elektrická výzbroj

Sociální modul je vybaven elektrickým obvodem 220 V pro zásobování kuchyňských spotřebičů, vodárny, chladničky s mrazničkou a ventilátorů. Elektrický obvod 24 V slouží k celkovému a místnímu osvětlení, pohonu vytápěcích a větracích agregátů a zásobování pomocných zařízení.
Napájení obvodu 220 V zabezpečují baterie přes rotační měnič a transformátor nebo z vnější přípojky pomocí kabelu o délce 50 m.
Baterie se dobíjí při jízdě z alternátoru automobilu nebo z dieselelektrického agregátu a nebo z vnější přípojky, vždy přes nabíječku. Dieselagregát je také schopen samostatně napájet okruh 220 V přes transformátor.

Zvláštní výstroj vozidla

Pro zvýšení akceschopnosti posádky vozidla a rozšíření možností reportážního charakteru má vozidlo s sebou dvousedadlový upravený moped Jawa 210 a dvousedadlový motorový závěsný kluzák. K jejich přepravě slouží kontejner na zádi vozidla. Moped je umístěn v prostoru pod zadním oknem, zavěšen na vidlici pneumatické zdviže, která umožňuje jednak spuštění na úroveň terénu a po jízdě jeho následovné zdvižení do přepravní polohy a uzavření kontejneru.
Motorový závěsný kluzák je nutno pro přepravu rozložit na dvě základní části - podvozek s motorem a křídlo.
Přepravní prostor pro složení křídla kluzáku je v podélné ose skříně nad stropem obytných prostorů a křídlo se do něj zasouvá zezadu otevřenými dveřmi kontejneru. Podvozek s motorem se částečně demontuje a uloží do závěsného rámu v prostoru nad zadním oknem vozidla. Do tohoto místa se zvedá a zasune z úrovně terénu pomocí manipulátoru.

Vnější výstroj

Pro alternativní možnost pobytu a přespání posádky má vozidlo ve snížené části střechy umístěn stan pro čtyři osoby, který ve složeném stavu vytváří schránku nepřesahující horní obrys vozidla. Pří rozkládání stanu se zvednou oba kryty schránky, které vytváří bočnice stanu.
Vstup do stanu a na střechu vozidla je možný poklopy s cestovního oddílu, nebo žebříkem, vyklopitelným z bočnice vozidla.
Přední horní prosklená část skříně je chráněna proti případnému mechanickému poškození ochranným trubkovým rámem.
Na pravé straně vozidla, k jeho zadní části, je možné připojit přístřešek, pro pobyt mimo vozidlo.


Uvedené údaje jsou informativní. Výrobce si vyhrazuje právo změn na výrobku bez předchozího oznámení.
Výrobce: TATRA o. p. Kopřivnice a Vagónka k. p . Studénka

Zdroj: propagační plakát z doby před startem expedice. (ke stažení viz níže)

Originální plakát Tatra 815 GTC naskenovaný do PDF volně ke stažení.